Monday 13 June 2011

SIMPLE TAPI MELELEH: UDON POT, KIMCHI

OK, kali ni, nak tayang gambar dulu, resepi nak letak kejap lagi, sebab ngantuk sangat ni, nak sambung tidur, karang bila dah caj bateri, saya masukkan resepi ya, pada saya Udon Pot ni, sedap sangat, saya suka...saya bagi rate 5 bintang juga, sebab saya memang penggemar makanan sebegini, bila makan makanan mee macam ni, teringat dekat sorang kakak saya dekat Malaysia nun, dia memang penggemar tegar mee, bagilah apa sahaja jenis2 mee, mesti dia belasah.....he hehheheh :D....

Udon Pot ni, dilengkapi dengan semangkuk kicap cair, yang saya letak sekali paste halia dan bawang putih serta daun bawang mayang, tak payah letak cili, kerana kepedasan bawang putih dan halia dah pun cukup untuk membangkitkan selera. Tapi kalau nak ikut selera melayu, kita boleh juga makan dengan cili jeruk.....slurppppppppp......


Udon Pot ( 4 hidangan)
Bahan2:-
250gm mi udon kering - saya guna udon organic brand clearspring ( direbus)
1 batang lobak merah - dipotong baji
1 keping dada ayam - dihiris nipis
8-10 ekor udang basah - dibuang kulit
2 ekor sotong - dipotong ikut suka
5 helai kobis cina - dipotong
5 keping cendawan shitake 
tauge - dibuang ekor
4 1/2 cawan air rebusan ayam ( saya tak ada, saya guna air biasa )
sedikit kicap
2-3 helai daun bawang - dihiris
lemon, daun ketumbar untuk hiasan

Cara :-

Mee Udon, direbus sehingga masak, ketepikan. Didalam periuk, masukkan air, diikuti lobak , rebus sehingga lobak empuk ( jangan terlalu lembik), angkat lobak, apabila mendidih, masukkan cendawan shitake, isi ayam, kobis cina, garam, kicap rasakan, kemudian masukkan sotong dan udang, biarkan seketika,tutup api, titiskan beberapa titis minyak bijan.  Didalam mangkuk, letak mee udon, susun sayur dan bahan2 lain ditepi, kemudian sendukkan kuah, letakkan taugeh, hiaskan dengan daun ketumbar dan lemon. Enak dimakan panas2..........

Untuk sambak kicap :
1/2 inci halia dan 5 biji bawang putih ditumbuk lumat, dan 3 helai daun bawang dicincang, satukan bersama2 kicap cair didalam mangkuk...






Dan ini pula, kimchi hasil tangan saya sendiri. Tak tahulah kenapa tiba2 terasa nak buat kimchi ni, mungkin sebab asyik baca sahaja tentang keenakan kimchi ini, so rasa mcam berkobar2 nak mencuba, terus terang, saya memang belum pernah rasa sebelum ni macam mana rasa kimchi ni, jadi saya sajalah nak mencuba, beli sebiji "chinese cabbage" sahaja, dipotong 4, lepas diperap kurang lebih 2 minggu, saya ambil satu bahagian dan saya bahagi2 kan kepada kawan2 yg pernah makan, untuk dapatkan feedback tentang rasa dan texture, dan Alhamdulillah, kata mereka sedap, most of them cakap lagi sedap daripada restoran korea kat sini, betul ke?? kalau betul dan ikhlas Alhamdulillah....

Tentang resepi, saya ambil dari youtube sahaja, tapi saya ubah mengikut apa yang ada didapur saya pada ketika itu, nantilah malam nanti saya masukkan resepinya ya!!


5 comments:

  1. cmne nk buat kimchi tu?

    -Naz-

    ReplyDelete
  2. nanti saya tempekkan resepi. senang jer nsk membuatnya naz.

    ReplyDelete
  3. I tak jumpa resepi untuk kimchi. teringin sangat nak cuba

    ReplyDelete
  4. Sedap tgk...nak cuba masak in shaa allah

    ReplyDelete