Monday 13 June 2011

SIMPLE TAPI MELELEH: AYAM REBUS

Sempena menyambut bulan diet, saya sekarang masak tak ada goreng lagi, jadi dekat sini, saya nak kongsi satu resepi yang sangat mudah, ringkas, dan sesuai untuk pada mereka2 yang nak diet dan digunakan ketika penyakit "M" melanda ..

Ayam Rebus + Sup + Sos


Bahan2 Untuk Ayam + Sup :-

1 ekor ayam 
3 inci halia
4 ulas bawang putih
sedikit garam
sedikit lada sulah
sedikit lada hitam
1 Liter Air
1 batang serai - diketuk

cara2 :
Ayam di basuh bersih ( saya tak potong, saya biarkan seekor macam tu)
halia dan bawang putih ditumbuk halus dan dilumurkan pada ayam. Perap seketika (1/2 jam ), kemuadian didalam periuk masukkan ayam bersama2 separuh air, dan tutup periuk, renihkan dengan api yang kecil selama setengah jam, selepas 1/2 jam tambahkan lagi 1/2 liter air, besarkan api, biarkan mendidih dan masukkan garam besrta lada sulah dan lada hitam yang ditumbuk.Jika suka boleh ditambah dengan perahan limau nipis / lemon. Angkat ayam, dan toskan, kemudian bolehlah dipotong kecil. Manakala Air rebusan ayam tadi ditambah dengan sebatang serai, rasakan, tambahlah apa yang kurang mengikut citarasa sendiri( saya tambah hirisan lobak merah). Bila nak hidang, jangan lupa tambahkan hirisan daun bawang, sup, dan bawang goreng....sedap...( kalau ada minyak bijan lagi sedap)

Untuk Sos :

Sebiji buah tomato
cili merah besar
cili padi
3bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu garam
gula( sesedap rasa )
perahan lemon
  seidikit air ( air masak ya)
cara2nya :
Satukan bahan2 didalam mesin pengisar, dan kisar sehingga hancur, rasakan, tambahlah apa yang kurang.

No comments:

Post a Comment