Monday 13 June 2011

SIMPLE TAPI MELELEH:VEG. AND BEEF KEBABS AND BBQ DIPPERS, NASI GORENG TOMATO, NASI IMPIT SAMBAL IKAN

Seperti dalam entri yang lepas2, sekarang dah buat percubaan untuk kurangkan makan makanan yang bergoreng2, so jenuh jugak lah nak fikirkan apalah menu yang sesuai yang nak dimasak, maklumlah, sebagai orang melayu ni kalau tak tumis2, tak ada lemak2 memang tak sah....jadi kebetulan pulak hari ini, tengah tengok satu rancangan masakan, adalah pulak mak cik mat saleh tu tunjukkan satu menu yang simple tapi mengancamlah jugak, dan saya dengan niat yang berkobar2, pergi dapur, kebetulan barang semua ada, terus mulakan operasi, jeng2 inilah hasilnya...

 
 
 
VEG. AND BEEF KEBABS
AND BBQ DIPPERS

Bahan2:-

Bawang besar - dibelah 6, kemudian dipotong 3( faham tak, kalau tak faham tanya ye)
Brokoli - dipotong
tomato - dipotong 6 ( kalau ada tomato ceri lagi cantik)
capcicum merah, hijau, kuning- diris dan potong lebar2
terung - dipotong bulat
daging - dipotong 4 segi
1 sudu besar sos tiram*
1 sudu besar  sos black pepper*
1 sudu besar  sos tomato*
1 sudu besar sos cili*
1 sos besar Worcestershire*

Cara-

Satukan semua bahan yang bertanda *, kemudian perapkan daging kedalamnya selama 10 minit. Kemudian cucuk semua jenis sayuran secara berselang seli, seperti gambar di atas. Kemudian bolehlah digrillkan diatas grill pan ataupun didalam oven sehingga daging masak.

Untuk membuat sos, 
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar  sos black pepper
2 sudu besar  sos tomato
2 sudu besar sos cili
2 sos besar Worcestershire

* Satukan kesemuanya kedalam mangkuk, kacau sebati, taburkan bawang putih panggang jika suka.



Ini pula menu kegemaran anak bujan saya, Nasi Goreng Tomato, percaya atau tidak, nasi goreng ini walaupun simple, tapi Nuhin boleh berkali2 tambah...jenguk2lah resepi kat bawah tu...:D



NASI GORENG TOMATO

Bahan2:-

1 pot nasi 
2 hirisan nipis halia - dipotong mancis
3 ulas bawang putih - dicincang
4-5 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos cili
8 ekor udang
sayur2an yang disukai
1 sudu besar minyak zaitun

Cara:
 Tumiskan halia dan bawang putih, bila dah garing, masukkan kedua2 jenis sos diikuti udang, goreng udang hingga 3/4 masak, kemudian masukkan nasi, diikuti sayur2an, gaul sebati, masukkan garam secukup rasa. Siap, boleh dihidangkan....:D


NASI IMPIT SAMBAL IKAN
  Pernah makan nasi impit sambal ikan tak?, masa tulis entri ni memang senyum sorang2 sebab teringatkan kata sorang kakak yang saya kenal melalui intenet jugak, dia ni org luar, tapi pernah belajar kat Terengganu, katanya rindulah kat Terengganu, serba serbi ikan, pulut panggang ikan, laksa kuah ikan, apam kuah ikan, nasi impit ikan, paung goreng inti ikan, nasi lemak ikan, mentang2lah banyak ikanggg.....hehehehe...

Ok, berbalik pada cerita menu saya kali ni, nasi impit sambal ikan, bukan nak share resepi sangat sebenarnya, sebab resepinya saya buat daripada leftover kuah "APAM BERKUAH" saya hari tu, hasil daripada apam tu, banyak pula kuahnya yang lebih, jadi sebab sayang nak buang, saya ubah suai jadikannya sambal ikan seperti dibawah tu.

Apa yang saya buat, saya panaskan kuah dalam kuali, masak sampai kering dengan api yang kecil, kemudian saya tambahkan lagi kelapa parut, tapi sebab kelapa parut kat sini susah nak dapat, saya hanya guna kelapa kering untuk buat kuih,sedap pun sedap, dan saya tambah kan sedikit garam, hasilnya memang sama dan saling tak tumpah mcam yang pernah saya makan masa kat kampung dulu, cubalah...kalau nak tengok resepi kuah apam tu boleh rujuk kat entri belakang yer.

No comments:

Post a Comment