Monday 13 June 2011

SIMPLE TAPI MELELEH : DIM SUM/DUMPLING

Hari ni Lunch kita makan simple lagi, saya buat Dim Sum dan Sup Crab Stick ala Shark Fin...Senang dan simple, tapi sedap dan mengeyangkan. Resepi Dim Sum saya ambil dari buku resepi Chinese, tapi tentang inti, saya ubah mengikut selera saya sendiri, dan hasilnya Alhamdulillah, sambutan sangatlah menggalakkan dari En Suami dan anak saya...mulanya, takut jugak tak laku, tapi tak sangka pulak depa suka....:D.....macam entri terdahulu, saya nak masukkan gambar sahaja dulu, resepi mungkin lewat sikit, sebab ngantuk sangat ni....ok, so silalah menjamu mata ye kawan2..:D


 Dim Sum yang sebelum di kukus

 Selepas Dikukus

 Di dalam , inti, daging
As, promised, jom kita tengok resepinya sekarang, untuk makluman, saya tidaklah mengikut 100% resepi didalam buku ini, saya mengubah ikut kesesuaian citararasa saya dan keluarga.

DIM SUM ( 15 Biji )
Bahan2 untuk dough :-
1 1/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan air panas mendidih - sila didihkan air lebih
1 1/2 sudu besar air sejuk dari peti sejuk - saya guna lebih
1/2 sudu besar minyak sayuran/zaitun - saya guna2 sudu besar minyak zaitun

Bahan2 untuk inti:-
250gm daging cincang 
1 biji bawang besar bersaiz kecil-dipotong dadu
5 ulas bawang putih - dicincang
secubit garam
1/2 sudu teh minyak bijan
1 sudu teh tepung jagung
1/2 sudu makan kicap pekat manis
sehelai daun bawang - dicincang halus
sedikit lada sulah/lada hitam

** Satukan kesemua bahan2 inti didalam satu bekas, gaul sebati.***


Cara untuk membuat doh :-

Didalam bekas yang besar, masukkan tepung gandum, diikuti air panas, kemudian masukkan air sejuk dari peti sejuk diikuti minyak zaitun. Jika adunan masih keras, tambahkan sedikit demi sedikit air panas berselang seli dengan air sejuk, apa yang saya baut, mula2 saya tambahkan 1 sudu besar air panas, diikuti satu sudu besar air sejuk, sehingga mendapat adunan/menjadi doh yang diingini, bentuk doh adalah seperti doh   kuih pau. ( faham tak? kalau tak faham sila tanya ye..)

Cara membuat dim sum :
Doh di bahagikan kepada 16 bahagian potongan kecil. Kemudian tekan2 ( macam nak buat pau,) masukkan intinya ditengah2 bulatan dan bunjutkan seperti gambar diatas. Untuk mengukus dim sum ini, kukusan hendaklah di alas dengan kain nipis bersih. Kukus sehingga masak Bagi menambahkan umphhh, saya sediakan kicap yg dipotong cili padi dan daun bawang didalamnya, perghhh, terangkat.... Cubalah, gerenti sedap....mohon maaf sangat jika penerangan kurang difahami,Insya'Allah jika saya buat lagi, saya akan capture gambar langkah demi langkah, supaya lebih senang anda semua nak buat.



 Crab Stick  Soup

Dan ini pula crab stick soup rekaan sendiri, ala2 feeling makan shark-fin soup gitu.....ngeh..ngeh..ngeh...boleh la kan. Ini resepinya, sangat senang dan menjimatkan masa...

Bahan2:-

4 batang crab-stick - dipotong 4 kemudian dikirai2
1 keping dada ayam - direbus  dengan 3 cawan air dan di kirai2 isinya dan air disimpan
5 biji bawang putih - dicincang halus
1 biji putih telur
2 sudu besar tepung jagung
sedikit lada sulah
garam-secukup rasa
2 helai daun bawang - dihiris 
1/2 sudu besar minyak zaitun
Cara2:

Tumiskan bawang putih hingga wangi ( jgn sampai hangus, nanti kaler tak cantek), kemudian masukkan air rebusan ayam tadi, biarkan mendidih, kemudian masukkan crab-stick tadi bersama2 isi ketam,diikuti garam, lada sulah,kacau 1/2 minit kemudian masukkan tepung jagung mengikut kepekatan yang dikehendaki, kemudian masukkan putih telur dan kacau dengan garfu. Rasakan dan tambahlah apa2 yang patut, tutup api dan akhir sekali masukkan daun bawang, siap untuk dihidang...

3 comments:

  1. Worth reading this:)
    Saya nak try nnti
    ��

    ReplyDelete
  2. masukkan isi ketam sekali or crab stick je? yg dada ayam xmasukkan ea? just nak air rebusan je ke?

    ReplyDelete