Sunday 2 October 2011

GOOD OLD FASHION PANCAKE

Suami saya memang penggemar tegar pancake ini, dah macam2 jenis pancake saya "try n error", dan setakat ini ada dua resepi yang selalu saya guna, kedua2nya daripada all recipes, setakat ini, kalau guna 2 resepi ni, InsyaAllah tak pernah gagal.

Ok, yang pertama, blueberry pancakes, ( tapi itu tak nak cerita lagi ), yang saya nak cerita sekarang ni, Good Old FAshion Pancake, sebelum saya cuba ini, saya dapat feedback yang bagus dari kak Jeni. Thanks ya kak jeni..memang resepi ini terbaik lah...

Texturenya sangat gebu, moist dan yang paling penting sedaplah...lemaknya...lagi2 kalau dimakan dengan honey dan butter....terangkat....tak caya??? cubalah...



yummeh....
GOOD OLD FASHION PANCAKE
Source : http://allrecipes.com/Recipe/Good-Old-Fashioned-Pancakes/Detail.aspx


Bahan 2 :

1 1/2 cawan tepung serbaguna
3 1/2 sudu teh baking powder
1 sudu kecil garam ( kalau guna butter yg dah bergaram sila kurangkan kepada 1/2 sudu yer)
1 sudu besar gula ( saya letak 1 1/2 sudu gula )
1 1/2 cawan susu segar - i used full cream
1 biji telur
3 sudu butter- dicairkan

Cara2 :
1. Dalam bekas yang besar, ayak tepung, baking powder, garam dan gula
2. Buat lubang ditengah2 tuangkan susu, telur,  dan mentega cair, kacau sampai sebati
3.  Panaskan kuali leper "non-stick" dengan api yang kecil,. ( kalau nak cantik, jangan letak minyak yer),
4. Guna senduk sederhana, ambil adunan dan letakkan diatas kuali panas tadi..tutup bila dah nampak ada lubang2 udara dipermukaan pancake boleh terbalikkan....bila dah masak, boleh la angkat...
5. Hidangkan semasa panas bersama butter dan madu.....ermmm lazaatt sekali...

No comments:

Post a Comment